1.1. Γενικές αρχές των τοπικών ή παγκόσμιων ή ψηφιακών νομισμάτων.
Ποιες όμως αρχές θα πρέπει να αποτελούν τη βάση του θεσμικού πλαισίου που θα διέπει τα εναλλακτικά αυτά ψηφιακά νομίσματα; Στη συνέχεια γίνεται ανάλυση των αρχών και κανόνων για γενικά τοπικά ή παγκόσμια ψηφιακά νομίσματα με ή χωρίς την τεχνολογία blockchain που μπορούν να επιλύσουν τη συστημική φτώχεια (Kiritsis & Pappas, 2022).
1) Αρχή της δημοκρατικής ισότητας. Κάθε νέο νόμισμα που εκδίδεται ανήκει ισότιμα σε όλους και όλα τα μέλη της κοινωνίας έχουν ίση μεταχείριση όσον αφορά τους κανόνες του νομίσματος.
2) Αρχή της συνεπούς κληρονομιάς του πολιτισμού σε όλους. Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα πρόσβασης σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες για ένα ποιοτικό βιοτικό επίπεδο . Αυτό επιτυγχάνεται μέσω του δωρεάν βασικού εισοδήματος επιβίωσης, το οποίο ορίζει ένα μη μηδενικού αθροίσματος περιοδικό υπόλοιπο για κάθε άτομο
3) Αρχή του μη ιδιόκτητου και ιδιόκτητου χρήματος. Το χρήμα 2ης γενιάς (μη ιδιόκτητο) αποτελεί μονάδα μέτρησης της οικονομικής υποκειμενικής αξίας ενός αγαθού, μιας υπηρεσίας ή μιας εργασίας, επομένως δεν μπορεί να είναι ιδιοκτησία κανενός. Το χρήμα δεν μπορεί να αγοραστεί, να πουληθεί ή να δανειστεί με επιτόκιο, ενώ σε αντίθεση με το φυσικό χρήμα, δεν θα αποθηκεύει αξία. Στο σύστημα των ψηφιακών νομισμάτων επικρατεί η έννοια της προσωρινής πίστωσης από το δίκτυο προς οποιοδήποτε μέλος του δικτύου, για οποιαδήποτε αγαθά και υπηρεσίες που η κοινωνία μπορεί να παρέχει, μετρημένα σε μονάδες οικονομικής αξίας. Το χρήμα 1ης γενιάς (ιδιόκτητο) είναι από μόνο του αξία και μπορεί να δανεισθεί με τόκο (πχ. αργυρά νομίσματα).
4) Αρχή σχετικά με την ποσότητα του χρήματος. Η ποσότητα του υπάρχοντος νομίσματος κάθε φορά εξαρτάται από το μέγεθος του πληθυσμού, τον όγκο των δραστηριοτήτων, τον όγκο του ενσώματου πλούτου ή των περιουσιακών στοιχείων, που παράγονται τοπικά ή εισάγονται. Για μικρές κοινωνίες, που η λογιστική και η αξιολόγηση των περιουσιακών στοιχείων είναι δύσκολη, η εξάρτηση της ποσότητας του νομίσματος από τον όγκο των περιουσιακών στοιχείων δεν εφαρμόζεται. Οι κανόνες είναι τέτοιοι ώστε για σταθερό πληθυσμό, όγκο δραστηριοτήτων και ενσώματο πλούτο, το ποσό του νομίσματος να είναι ασυμπτωτικά σταθερό, επομένως δεν δημιουργείται πληθωρισμός από τους κανόνες του ίδιου του νομίσματος.
5) Αρχή της μείωσης των ανισοτήτων. Το συλλογικό δίκτυο θέτει κανόνες, έτσι ώστε να μειώνονται με σταθερό τρόπο οι οικονομικές ανισότητες.
6) Αρχή της κεντρικής τοπικής αρχής. Αφορά την περίπτωση όπου δημόσια αρχή εκδίδει το νόμισμα. Εφόσον το δίκτυο είναι συλλογικό, υπάρχει προνόμιο όσον αφορά την έκδοση και τη διανομή του νομίσματος σε σχέση με τα μέλη, καθώς εξυπηρετεί τόσο το σύνολο των μελών όσο και το περιβάλλον.
7) Αρχή της μη κεντρικής εξουσίας. Αφορά την περίπτωση όπου ιδιωτική επιχείρηση εκδίδει το νόμισμα. Οι διαχειριστές του δικτύου δεν έχουν κανένα προνόμιο όσον αφορά την έκδοση και τη διανομή του νομίσματος σε σχέση με τα μέλη.
8) Αρχή της μη χρεωμένης κοινωνίας. Το εκδιδόμενο νόμισμα κυκλοφορεί από την εκδιδόμενη αρχή προς τα μέλη του δικτύου κυρίως με άλλους τρόπους εκτός από το δανεισμό.
9) Αρχή της οικονομικής αυτονομίας. Οι κανόνες είναι τέτοιοι ώστε το συλλογικό δίκτυο να μπορεί να συντηρείται οικονομικά για απεριόριστο χρονικό διάστημα υπό κανονικές συνθήκες. Αυτό σημαίνει ότι οι εξαγωγές και οι εισαγωγές τόσο για υλικά αγαθά όσο και για άυλες υπηρεσίες δεν είναι μη ισοσκελισμένες με συστηματικό τρόπο σε τέτοια ποσά που υπερκαλύπτουν την ικανότητα πληρωμών από το δίκτυο.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟ (ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ η ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ) ΔΙΚΤΥΟΥ
Τα
μέλη του τοπικού νομίσματος μπορεί να είναι φυσικά πρόσωπα, επιχειρήσεις ή η
ίδια η τοπική κυβέρνηση της πόλης.
Τα
ποσοστά x% , y% (ή μείωση 1% μηνιαία ), z% , κ.λπ. είναι καθολικές σταθερές και
παράμετροι του τοπικού νομίσματος.
1. Κανόνες έκδοσης του νομίσματος και
διανομής (Πληθυσμός, περιουσιακά στοιχεία και όγκος δραστηριοτήτων)
1.1
Καθολικό Βασικό εισόδημα. Κάθε μήνα το δίκτυο εκδίδει και δίνει ένα
σταθερό ποσό ανά άτομο-μέλος του δικτύου ως επιδότηση επιβίωσης (Καθολικό
βασικό εισόδημα π.χ. 1000 ισοδύναμα με ευρώ). Το εκδοθέν νόμισμα έχει
ημερομηνία γέννησης στο σύστημα υπολογιστών. Αυτό καλύπτει την αρχή 2, και ότι
η ποσότητα του κυκλοφορούντος νομίσματος εξαρτάται μόνο από τον αριθμό των
ατόμων στον πληθυσμό που ως άυλα
περιουσιακά στοιχεία της παραγωγικότητας των ατόμων του πληθυσμού. Εναλλακτικά,
εξαρτάται τόσο από τον αριθμό των ατόμων στον πληθυσμό h% συν ως ποσοστό της
αξίας των συνολικών περιουσιακών στοιχείων-πλούτου του πληθυσμού τόσο ενσώματες
σε t% όσο και άυλα σε i% όσο και ως ποσοστό του όγκου των παραγωγικών
δραστηριοτήτων (τοπική ομάδα ΑΕΠ) p% , h%+t%+i%+p%=100% Καλύπτει επίσης την
αρχή 5 της μείωσης των ανισοτήτων.
1.2
Επιδότηση συναλλαγών. Σε κάθε
προβλεπόμενη συναλλαγή μεταξύ δύο μελών του τοπικού νομίσματος, x% (π.χ. 10% ή
και 100%) της αξίας της γίνεται μέσω του ηλεκτρονικού τοπικού νομίσματος
(πιθανόν με την ταυτόχρονη έκδοση του απαραίτητου τοπικού νομίσματος), για την
πλευρά της αγοράς, η οποία παραλαμβάνεται από την πλευρά της πώλησης. Το
εκδοθέν νόμισμα έχει ημερομηνία γέννησης στο σύστημα υπολογιστών.
1.3
Για μικρές συλλογικότητες σε τοπικό νόμισμα δεν ισχύει η εξάρτηση του
εκδοθέντος νομίσματος από τον υπάρχοντα πλούτο, για λόγους μη διαθέσιμων
πληροφοριών και την αρχή 5.
1.4
Σε περίπτωση που η συλλογικότητα είναι όχι ιδιωτική αλλά δήμος η κράτος, τότε
εκδίδεται και ο φόρος. Ταυτόχρονα με την
έκδοση του καθολικού βασικού εισοδήματος, όταν εφαρμόζεται το 1.1, η
διακυβέρνηση του δικτύου εκδίδει 2 φορές το ίδιο ποσό του καθολικού βασικού
εισοδήματος (συνολικά 3 φορές) για κάθε μέλος, έτσι ώστε το δεύτερο ποσό να
χρησιμεύει ως φόροι, που αντιστοιχούν σε αυτό το άτομο, και το τρίτο ποσό , για
το οικολογικό περιβάλλον και τις εξωτερικές συναλλαγές , με άλλες
συλλογικότητες. Παρατηρούμε εδώ ότι αν και υπάρχει «φορολόγηση» για πρόσωπα,
δεν υπάρχει για τους οργανισμούς. Καθώς οι οικονομικοί οργανισμοί
αντικατοπτρίζουν επίσης οικονομικές ανισότητες, αυτό σημαίνει ότι η τοπική
κυβέρνηση δεν έχει πλεονέκτημα στους φόρους λόγω υψηλότερων οικονομικών
ανισοτήτων.
2. Κανόνες φορολογίας ή απόσυρσης
νομίσματος από την κυκλοφορία για ασυμπτωτική σταθερή ποσότητα νομίσματος (μη
πληθωριστικό χρήμα).
2.1. Οποιοδήποτε ποσό τοπικού νομίσματος, ως
είδος αυτόματου φόρου που δεν πηγαίνει σε κανέναν όμως, αποσύρεται από την
κυκλοφορία, μειώνοντας την αξία του κατά
1% μηνιαία (γενικά y% μηνιαία) και γενικά αναλογικά χρονικά με τον παραπάνω
συντελεστή , σύμφωνα με την ημερομηνία γέννησής του. Το 1% ορίζεται έτσι στον
ετήσιο ρυθμό μείωσης είναι κοντά στο ποσοστό μιας χαμηλής φορολογίας, άρα
οικείο μέγεθος. Διαφορετικά, υψηλότερα επιτόκια, θα καθιστούσαν το τοπικό
νόμισμα ανεπιθύμητο για την αποθήκευση οικονομικής αξίας σε σύγκριση με το
παλιό τραπεζικό νόμισμα (π.χ. ευρώ). Επιπλέον, αυτός ο κανόνας της απλής
αναλογικότητας μπορεί να βελτιωθεί (σε σχέση με την αρχή 5) ώστε να είναι με
ένα αυξανόμενο ποσοστό στο μέγεθος του ποσού του νομίσματος σύμφωνα με έναν
συμφωνημένο πίνακα ακριβώς όπως είναι η μεταβολή του ποσοστού στη φορολογία στο τρέχον τραπεζικό νόμισμα
(π. , ευρώ). Αυτός ο κανόνας απομείωσης της αξίας του νομίσματος έχει τεθεί
έτσι ώστε να υπάρχει ασυμπτωτικά σταθερή ποσότητα κυκλοφορούντος νομίσματος σε
σχέση με τον πληθυσμό και επομένως να μην είναι πληθωριστικό χρήμα λόγω της
έκδοσης νέου νομίσματος. Εναλλακτικά σε αυτόν τον κανόνα είναι ότι το νόμισμα
δεν χάνει ποσοστό της αξίας του με την πάροδο του χρόνου, αλλά με το θάνατο
ενός ατόμου όλο το νόμισμα που εχει εκμηδενίζεται. Και πάλι για σταθερό
πληθυσμό και διάρκεια ζωής, αυτό δημιουργεί ένα σταθερό ποσό νομίσματος το
οποίο επομένως δεν είναι πληθωριστικό.
2.2.
Φόρος εξαφάνισης. Εναλλακτικά στο
2.1, σε κάθε συναλλαγή, ως ένα είδος αυτόματου φόρου που δεν πάει σε κανέναν,
όμως, υπάρχει αφαίρεση της αξίας της συναλλαγής στο τοπικό νόμισμα κατά 12%. το
οποίο χρεώνεται ίσο με 6% στις πλευρές αγοράς και πώλησης. Επιπλέον, αυτός ο
κανόνας της απλής αναλογικότητας μπορεί να βελτιωθεί (σε σχέση με την αρχή 5) ώστε
να είναι με ένα αυξανόμενο ποσοστό στο μέγεθος του ποσού του νομίσματος σύμφωνα
με έναν συμφωνημένο πίνακα ακριβώς όπως είναι μεταβλητο στη φορολογία στο
τρέχον τραπεζικό νόμισμα (π. , ευρώ) Αυτός ο κανόνας απόσυρσης νομίσματος από
την κυκλοφορία έχει τεθεί έτσι ώστε να υπάρχει ασυμπτωτικά σταθερή ποσότητα του
κυκλοφορούντος νομίσματος σε σχέση με τον όγκο των δραστηριοτήτων, και επομένως
να μην υπάρχει πληθωρισμός λόγω της έκδοσης νέου νομίσματος.
2.3
Οι αποδείξεις και τα λοιπά λογιστικά έγγραφα προσκομίζονται για κάθε συναλλαγή
σαν να πραγματοποιήθηκε σε πλήρη αξία στο παλιό τραπεζικό νόμισμα. Οι εθνικοί
φόροι καταβάλλονται επίσης εξ ολοκλήρου στο παλιό τραπεζικό νόμισμα και από τις
δύο πλευρές.
3. Κανόνες αμοιβής για την διαχείριση
του δικτύου
3.1
Μη κερδοσκοπικός οργανισμός. Η ιδιωτική επιχείρηση που διαχειρίζεται το
δίκτυο του τοπικού νομίσματος μέσω του διαδικτύου, θα πρέπει να είναι κατά
προτίμηση μη κερδοσκοπικός οργανισμός. Η κάλυψη των δαπανών αυτού του
οργανισμού γίνεται μέσω μηνιαίων προμηθειών, που είναι z% (π.χ. 10%) στο τοπικό
νόμισμα και 100%-z% στο παλιό τραπεζικό νόμισμα (π.χ. ευρώ). Ο οργανισμός που
συντονίζει το τοπικό νόμισμα έχει τα ίδια δικαιώματα και προνόμια με κάθε άλλο
οργανισμό μέλος του τοπικού νομίσματος.
4. Κανόνες συσχέτισης του τοπικού
νομίσματος με το παλιό τραπεζικό νόμισμα.
4.0
Η διασταυρούμενη ισοτιμία του
τοπικού ηλεκτρονικού νομίσματος προς το παράλληλο παγκόσμιο τραπεζικό νόμισμα
(π.χ. ευρώ) καθορίζεται είτε σε ημι-σταθερή ισοτιμία προσαρμοσμένη με πολιτική
απόφαση μετά από ψηφοφορία όλων των μελών του δικτύου, είτε αφήνεται ελεύθερο-
κυμαινόμενο που ορίζεται καθημερινά από την ελεύθερη αγορά των χρηματιστηρίων.
4.1
Ποσοστό υποχρεωτικής συμμέτοχης.
Κάθε άτομο, επιχείρηση ή άλλος οργανισμός που γίνεται μέλος του τοπικού
νομίσματος δεσμεύεται να παρέχει τουλάχιστον z% (π.χ. όπως στο Sardex 10%) των
πωλήσεών του, εάν υπάρχει ζήτηση για αυτό από άλλα μέλη του τοπικού νομίσματος
, που θα πραγματοποιηθεί σε τοπικό νόμισμα. Αυτό περιλαμβάνει τόσο υλικά αγαθά
όσο και άυλες υπηρεσίες και μισθούς (εφόσον τόσο ο οργανισμός όσο και ο
εργαζόμενος είναι μέλη του τοπικού νομίσματος).
4.2
Βέτο και επιλογές Οποιαδήποτε
συναλλαγή μεταξύ δύο μελών του τοπικού νομίσματος πρέπει να γίνεται σε
τουλάχιστον x % (π.χ. 10% αλλά και ίσως 100%) της συνολικής αξίας του, στο
τοπικό νόμισμα. Αλλά υπάρχει μια επιλογή βέτο για τον αγοραστή να το έχει 100%
στο τοπικό νόμισμα. Αυτή η επιλογή βέτο του αγοραστή δεν μπορεί να παρακάμψει
την επιλογή βέτο και του πωλητή να μην διαθέσει περισσότερο από z% (π.χ. 10%
όπως στο τοπικό νόμισμα του Sardex ) των πωλήσεών του στο τοπικό μη τραπεζικό
νόμισμα.
5. Κανόνες οικονομικής αυτονομίας
Οι λεπτομέρειες των κανόνων ώστε να υπάρχει
οικονομική αυτονομία όπως στην αρχή 8, παραμένουν ανοιχτές.
1) As share in the goods of the planet
2) As means of transactions
3) As a totalitarianism in the human feelings, where everything is compared with everything and measured with the total order of money.
4) As measure of human working activity
5) As raw material to organize business and group activity, or operational power (capital)
6) As constraint of debt in activities, or friction in production activities.
7) Conversely when in abundance, as measure of freedom in personal activities
8) As technology of exercising power of a minority of humans over the majority of humans
9) As a technique to create inequalities in the living standards and social power.
10) As means of persuasion
11) As macroscopic "temperature" of social activities
12) As means to regulate fair agreements, deals, etc
13) As embodied value of precious metals in the coins.
14) As difference of prices of same goods between different nations with different currencies.
15) As only the liquid part of the economic value of fixed assets of private or public property , like real estate etc In other words in a society, money is only the smaller part of the total economic value or wealth, both for the individual or the public sector.
16) As a measure of how much a social entity (an individual or group of individuals) contribute to the civilizations versus how much the civilization contributes to the entity.
17) Lack of money is deprivation of freedom from the need and a high monetary wealth in society from an individual or group of individuals can be an indirect way of deprivation of the freedom from the need of other people that do not have this wealth , and cannot access goods and services of the civilization.
20) Money units can be considered as rights for units of physical energy too ! And so money could be correlated to solar and other renewable energy produced within a time interval. The rights for physical quantities of power (energy/time) and action (energy*time) are also to be correlated with money.
Obviously the bitcoin is not 2nd generation money and zero-generated , while complementary credit currencies like Sardex is 2nd generation money but also collateral money. Also the internet currency gradido (by Bernd Huckstadt, http://gradido.net/en/Book/c/1/book ) is 1st generation money too but also zero-generated.
GENERAL PRINCIPLES
1. Principle of democratic equality
2. Principle of consistent inheritance of the civilization to all
3. Principle of non-proprietary money (2nd generation money) and proprietary money (1st generation)
2nd generation money money is only abstract units of measurement of economic subjective value , therefore it cannot be property of anyone. Currency cannot be bought sold, lent , or borrowed, on an interest rate. Instead of owning amounts of currency, there is the almost equivalent concept of temporary credit from the collective to any member of the collective , for any goods and services that the collective can provide, measured in units of economic value. The value of the currency corresponds to the productive and wealth creating ability of the people as atoms and collectively. 1st generation money has the properties 1) portable 2)for purposes of means of exchange and transactions 2) It units of value that measure the value of goods 3) It is the store of value. But 2nd generation of money has the properties 1) 2) but not 3) as it is not store of value. Therefore here we are taking about 2nd generation money.
Modern 1st generation money that are also store of value, most probably should be a fixed basket of goods and services. E.g. the unit could be a basket of goods and services that an average person needs for a decent life during one month. Non-proprietary money (2nd generation) can be converted to proprietary 1st generation money according to in advance decided and agreed rules.
4. Principle about the amount of currency
5. Principle of reduction of inequalities
6. Principle of non-central authority
RULES
OF THE NETWORK
The members of the
local currency can be physical persons, enterprises or the local city
government itself.
The percentages x% , y% (or 1% reduction
monthly ), z% , etc are universal constants and parameters of the
local currency.
1.
Rules of issuing of the currency and distribution (Population , assets
and volume of activities)
1.1.1 Every month the network is issuing and is giving a constant amount per each
person-member of the network as survival subside (e.g. 1000 equivalent to
euro). The issued currency has a date of birth in the computer
system. This covers the principle 2 , and that the amount of circulating
currency depends only on the number of individuals in the
population as backed-up by the intangible assets of productivity of the
individuals of the population. Alternatively it depends both on the number of
individuals in the population plus as percentage of the value of
the total assets-wealth of the population both tangible in t% and intangible in
i% and also as percentage of the volume of productive activities (local
group GDP) p% . It also covers the principle 5 of reduction of
inequalities.
1.1.2 At each indented transaction between two members of the local currency,
x% (e.g. 10% or even 100%) of its value is done through the
electronic local currency (possibly after issuing the necessary local
currency), for the buying side, which is received by the selling side. The
issued currency has a date of birth in the computer system.
1. 1.3 For small collectives of local currency the dependence of the issued currency
on the existing wealth does not apply, for reasons of non-available information
and the principle 5.
2. Rules
of taxation or currency withdrawal from circulation for
asymptotic constant amount of currency
2.1. Any amount of local
currency as a kind of automatic tax that does no go to anyone
though, or withdrawal from circulation, decreases its value, by 1% monthly (in
general y% monthly) , and in general proportionally in time with the above
rate , according to its date of birth. The 1% is set so at
the annual rate of decrease is close to the rate of a low taxation,
thus familiar. Otherwise higher rates, would make the local currency undesirable
to store economic value compared to the old banking currency (e.g. Euro).
Furthermore this rule of simple proportionality can be improved (relative
to the principle 5) to be with an increasing percentage to the size of
the amount of currency according to an agreed table exactly as it is now
in the taxation in the current banking currency (e.g., euro) This
rule of depletion of the value of the currency is set so as to
have asymptotically constant amount of circulating currency
relative to population, and thus no inflation due to the
issuing of new currency. Alternatively to this rule is that the
currency does not lose value by time, but at the death of a person all the
currency that he/she possess is annihilated. Again for constant population and
length of life, this creates a constant amount of currency which therefore is
not inflationary.
2.2. Alternatively
to 2.1, at each transaction, as a kind of automatic tax that does no go
to anyone though, there is a subtraction of the value, of the
transaction in the local currency by 12% . which is charged
equally as 6% to the buying and selling sides. Furthermore
this rule of simple proportionality can be improved (relative to the
principle 5) to be with an increasing percentage to the size of the amount
of currency according to an agreed table exactly as it is down in the
taxation in the current banking currency (e.g., euro) This rule
of withdrawal of currency from circulation is set so as to
have asymptotically constant amount of circulating currency relative to
the volume of activities, and thus no inflation due to the issuing of new
currency.
2.3 Receipts and other accounting documents are produced for every
transaction as if it was carried out in full value in the old banking currency.
National taxes are paid also in full in the old banking currency, by both
sides.
3.
Rules of network administration reward
3.1 The private
enterprise that runs the network of the local currency through the internet,
should be preferably but not necessarily a not-for-profit organization. The
covering of the costs of this organization is through monthly fees, that
are z% (e.g. 10%) in the local currency and 100%-z% in the
old banking currency (e.g. euro). The
organization that coordinates the local currency has the same rights and
privileges as any other member organization of
the local currency.
4. Rules of
correlation of the local currency with the old banking currency.
4.0 The cross exchange rate of the local electronic currency to the parallel
global banking currency (e.g. euro) is determined either in a semi-fixed rate
adjusted by a political decision after a voting of
all members of the network, or it is left free-floating defined
daily by the free market of exchanges.
4.1 Any
person, enterprise, or other organization that becomes a member of the local
currency is committed to provide at least z% (e.g. as in Sardex 10%) of its
sales, if there is demand for it by other members of the local currency, to be
carried out in the local currency. This includes both tangible goods and
intangible services and salaries (as long as both the organization and the
employee are members of the local currency).
4.2 Any
transaction between two members of the local currency must be done in at least
x % (e.g. 10% but also maybe 100% ) of its total value, in the local
currency. But there is a veto option for the buyer to have it 100% in the local
currency. This veto option of the buyer cannot override the veto option too of
the seller not to make available more than z% (e.g. 10% as in the local
currency of Sardex ) of its sales in the local non-banking currency.
5. Rules of
economic autonomy
The details of the rules so as to have
economic autonomy as in the principle 8, are left open.